صنعت خودروگزارشمقالات

تصادف تسلا

و مروری بر مشکلات دیگر شرکت و آینده پیش روی آن

در سپتامبر ۲۰۱۷، شرکت تسلا به عنوان سازنده دومین ماشین الکتریکی برتر جهان رتبه بندی شده است. اخیرا تصادف خودروی خودران تسلا باعث سقوط شدید سهام این شرکت شده است…

تسلا بیش از ۲۵۰،۰۰۰ اتومبیل تولید کرده است که خریداران آن‌ها هم اکنون مشغول رانندگی در جاده های جهان هستند.
اما هفته های آخر ماه فوریه هیچ خبر خوبی برای شرکت تسلا نداشت. مشکلات فنی، ضعف خط تولید و در آخرین اتفاق اخیر تصادف خودروی ساخته شده توسط تسلا. در آخرین تصادف، مدل X به سختی به یک مانع بزرگراه برخورد کرد. وی هوانگ ۳۸ ساله کشته شد. او در ۲۳ مارس، هنگامی که وسیله نقلیه خود با استفاده از سیستم کمک راننده خودکار کنترل میکرد با مانع جدا کننده‌ی وسط بزرگراه (در ایالت کالیفرنیا) تصادف کرد. این یک دردسر بزرگ برای تسلا بود چرا که رسانه ها مدام به پوشش این خبر و انتشار بیشتر آن میپرداختند.

تصادف تسلا = یک حادثه مرگبار

راننده از کنترل خودکار که پیشرفته ترین سیستم هدایت ماشین الکتریکی مییاشد، استفاده می کرد. ماشین آتش گرفت و یک ساعت جاده را بست. آتش نشانان سعی کردند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توانند با حفظ امنیت و سلامت، وسایل نقلیه و بسته باتری لیتیوم یون آسیب دیده تسلا را حمل کنند. این خبر باعث شد که تسلا در یک هفته بیش از ۵ میلیارد دلار سهم بازار را از دست بدهد. این اولین بار نبود که خودروی الکتریکی خودران به نظر خطرناک می‌آمد. هفته گذشته کالیفرنیا به دنبال یک تصادف مرگبار ملتهب شد، حادثه ای علت آن هنوز تحت بررسی است.

تصادف خودروی تسلا

در این مقاله سه مورد از مشکلات عمده ی شرکت خودروسازی تسلا را بررسی میکنیم تا در مورد آینده ی این شرکت واقع بینانه قضاوت کنیم.

بزودی خواهید دانست:

چرا سرمایه گذاران تسلا در مورد آینده شرکت نگران نیستند؟
چرا کارگران کارخانه به شرایط سخت کاری کارخانه معترض هستند؟
آیا سیستم گردش مالی این شرکت پتانسیل ورشکستگی را دارد؟
آیا وام های کلان شرکت باعث سرنگونی تسلا خواهند شد؟

 

بورس سرسام آور

در ۱ آوریل سال جاری، رسانه ها اعلام کردند سهام تسلا در حال سقوط است. الون ماسک (کارآفرین شرکت تسلا) در پی عادتی مرسوم، برای اولین شوخی ماه آوریل، توییت کرد که تسلا در حال ورشکستگی است. جوک توییتر او به عنوان رسمی افسانه ای در ماه آوریل گفته شده بود! بنابراین در دنیای واقعی چیزی تغییر نکرده بود و تسلا رو به ورشکستگی نمیرفت.

سقوط سهام

در ۲ آوریل، سهام تسلا در یک حادثه وحشتناک ۲۱ دلار کاهش یافت و به ارزش ۲۴۵ دلار رسید که در حدود میانگین سهام تسلا بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ است. اما این پایان کار نبود! آنها هنوز به آرامی سقوط میکردند. سهام شرکت در طی پنج دوره معاملاتی ۲۱ درصد و در یک ماه بیش از ۲۵ درصد کاهش یافت.

یعنی سهام تسلا از حداکثر آن، تقریبا ۳۴٪ رکود یافته است!

اما این چه سهامی است که سهامداران آن را نگران نکرده؟ پاسخ اینجاست. مقامات تسلا در حال حاضر یک رکود ناگهانی را تجربه کرده اند. چیزی که سهامداران، مقامات شرکت کارشناسان بازار در انتظار آن هستند پرش بزرگ است. البته، سهامداران و مدیران ارشد تسلا حتی در مورد ارزش بازار سهام نگران هم نیستند. از آنجا که افزایش و افت ارزش سهام در بازار، طبیعی است، یک شرکت به بزرگی تسلا به راحتی ورشکسته نخواهد شد.

ساختمان اداری شرکت تسلا

چرا سهام تسلا در هفته های بعد با وجود تصادف خودروی تسلا، در حال افزایش بود؟

آخرین باری که ما این افزایش ناگهانی را دیدیم، در ماه ژانویه و فوریه‌ی سال ۲۰۱۶ بود. اگر تسلا مجددا بازدهی مشابهی به دست آورد، این سهام تقریبا به ۵۰۰ دلار می رسد. در روزهای کریسمس سال ۲۰۱۷، فروش تسلا از محصولات تولیدی و حواله‌ی خدمات مشتری، منجر به افزایش ۱۱۰ درصدی سهام در کمتر از یک ماه شد! این باعث شد همه کارشناسان بورس هیجان زده شوند و البته جیب سرمایه گذاران و سهامداران از پول لبریز شود! خاصیت بازار بورس همین جهش های ناگهانی آن است. حتی چند تصادف پیاپی در یک هفته هم نمیتواند تسلا را از تک و تا بیندازد….

 

کارگران سرسام آور

صنعت تسلا (به غیر از بحث تصادف اخیر) در سال های اخیر شاهد تعداد زیادی از گزارش های منفی مربوط به آسیب دیدگی های شغلی بوده است. تعداد این گزارش ها بالاتر از میانگین همه شرکت ها است و بسیاری از صنایع خودرو سازی اتوماتیک را پشت سر گذاشته است. براساس گزارش گروه حمایت از سلامت کارگران، در سال ۲۰۱۵ تعداد این آسیب ها دو برابر حد نرمال بود. در این گزارش آمده است که، در حالی که تسلا خط تولید خودروهای لوکس خود را افزایش میدهد (برای جذب مشتریان ثروتمند و افزایش رتبه در رتبه بندی کیفیت خودروها). کارگران این شرکت مجبور به برنامه ریزی برای ساعات کاری بیشتر و پذیرش شرایط سخت کاری شده اند. افزایش تعداد صدمات و جراحات نیز به این دلیل است.

تصاویر لو رفته

در تصاویر پخش شده ی این کارخانه مشاهده شده است که کارگران به علت عدم توجه شرکت به خرید ابزار آلات سنگین صنعتی، مجبورند کارهای سنگین ومربوط به ماشین ها و ربات ها را خودشان انجام دهند. همچنین در برخی از گزارش های چند کارگر، کارگران و کارشناسان صنعت خودرو توسط شرکت تسلا مجاز نیستند که آسیب ها و مصدومیت های خود را به هر دلیلی گزارش کنند، زیرا آنها توسط مقامات به عنوان کارگران بد یا منتقد شناخته می شوند. در گزارشی باورنکردنی و سرسام آور، در یکی از بخش های فنی کارخانه، از هر ۸ کارگر ۶ تن از آنها برای استفاده از خدمات پزشکی به درمانگاه منتقل میشوند! دلیل این کار کاملا مشخص است. مقامات تسلا نمیخواهند هزینه‌ی خرید دستگاه های سنگین و گرانقیمت صنعتی را بدهند. از طرفی هم نمیخواهند از سوی جمعیت حمایت از کارگران یا دستگاه های قضایی محکوم شوند.

مشکلات راه و مسکن

بر طبق اطلاعاتی که از این شرکت به بیرون درز پیدا کرده، بیش از ۵۰۰۰ نفر از کارگران شرکت بیشتر از روزی ۷ ساعت (و به روایتی برای بعضی افراد بیش از ۷۰ ساعت در هفته) کار میکنند. اما حتی بخشی از این ساعات به عنوان اضافه کاری برای کارگران منظور نمیشود. آن‌ها مجبور به اضافه کاری هستند!

این در حالی است که حقوق اصلی کارگران شرکت در پایین حد ممکن، یعنی ساعتی ۱۷ تا ۲۱ دلار است. قیمت مسکن در شهرک های مخصوص کارگران و شهرستان های نزدیک کارخانه چیزی در حدود ساعتی ۲۸ دلار می‌باشد. آن‌ها مجبور هستند از شهر های اطراف که خانه های ارزان تری دارند به محل کار بیایند. که در این صورت هم با احتساب رفت و برگشت، بین ۲ تا ۴ ساعت اتلاف وقت بابت رفت و آمد دارند.

مجکومیت تسلا

پس از افشای همه ی این قانون شکنی ها (آن هم در گزارش یکی  کارگران اخراج شده به نام خوزه موران)، تنها پیگیری که توسط مقامات رسمی آمریکا انجام گرفت این بود که این شرکت در دادگاه محکوم به پرداخت مبلغی به عنوان جریمه شد. جریمه های اعلام شده به علت زیر پا گذاشتن پیمان اتحادیه حمایت از سلامت کارگران کارخانه های اتوماتیک تصویب شده است. از جمله ی موارد نقض شده توسط کارخانه تسلا می‌توان به ترساندن کارگران، اذیت و آزار کارگران در محل کار، زیر پا گذاشتن حق و حقوق افراد ، اعمال ساعات کاری غیر قانونی و اخراج غیر قانونی کارگران اشاره کرد.

مقامات تسلا و بخصوص کارآفرین این شرکت اعلام کردند مشکلات کارگران کارخانه اگرچه ممکن است در هر کارخانه ای اتفاق بیفتد اما قابل رسیدگی است. میتوانیم با به روز رسانی قسمت های مختلف، چنین صدماتی را کمتر کنیم.

گزارشات ماه مارس

در ماه مارس، برخی گزارش ها نشان داد در سال ۲۰۱۸، افزایش صدمات چشمگیر بوده است. تسلا همه این موارد را رد کرده و آنها را در گروه شایعات مسخره یا اتهامات بی اساس قرار داده است. همچنین تمامی ادعاهای مبنی بر شرایط سخت کارگران شرکت را غیرقابل قبول می داند. به گفته یکی از کارگران بخش تولید، ساعتهای طولانی و فشار مداوم مسئولان بالادست شرکت برای کار سریعتر و رسیدن به اهداف مشخص شده در خط تولید، موجب آسیبهای غیر قابل جبرانی شده است و این شرکت حق کارکنانش را به بازی گرفته است.

 

سیستم مالی سرسام آور

در ابتدای بررسی سیستم مالی تسلا، این سوال باید مطرح شود که آیا سیستم گردش مالی شرکت قادر به ورشکستگی و حتی پولسوزی هست یا خیر؟ آیا تصادف بیشتر باعث ورشکستگی تسلا خواهد شد؟ به طور خلاصه، می توان پاسخ داد، تسلا تاکنون شکست نخورده است، زیرا پول های ذخیره شده اش کاملا تمام نمی شود. از لحاظ تئوری، تا زمانی که یک مخزن کاملا خالی نباشد، محتویات آن را همیشه میتوان کاهش داد.

توضیح یک تئوری

تا زمانی که پول در اختیار شرکت باشد، ارزش سهام برای مسئولان مهم نیست. اما این پول ها از کجا می‌آید؟ بخشی از این پس انداز توسط شرکت به عنوان خدمات از مشتریان دریافت میگردد. بخش دیگری از این پول از مشتریان قبل از ساختن یک ماشین، به عنوان پیش قسط دریافت میگردد. (البته برخی از این پول ها بعد از تصادف خودروهای تسلا به عنوان دیه به خانواده مقتول عودت داده میشود). مخالفان این رویه و دیگر خودروسازان از این روند دریافت پیش قسط انتقاد می کنند اما این دقیقا چیزی است که تسلا را سرپا نگه داشته است. بقیه ذخایر مالی تسلا از فروش خودروها تامین می شود. اما این پول به اضافه‌ی پول قرض گرفته شده (به عنوان وام)، برای تولید اتومبیل های جدید صرف می شود، بنابراین منبع اصلی سود مالی در جای دیگر است؛ در حقیقت، بازار بورس.

تسلا مدل ۳

قدرت آینده نگری مسئولان تسلا در ماشین جدیدشان، مدل ۳ ظاهر می شود. این خودروی جدید از جهت قیمت پایین آن با دیگر اتومبیل های الکتریکی رقابت می کند.

الون ماسک اشاره کرد که مدل ۳ می تواند در بعضی دوره های فروش سال آینده، سود ناخالص را به ۲۵٪ برساند.

سود ناخالص از فروش تیپ های به روز شده ی ماشین با قابلیت های متفاوت بدست می آید. این موضوع بسیار چشمگیر است، با توجه به این که هزینه های جانبی ماشین های لوکس تسلا یعنی مدل S و X در سطوح مشابه با سایر خودروسازان اصلی مانند GM و Ford رقابت میکند که سود آنها کمتر از ۱۵ درصد است. تسلا پیش بینی چنین سودی در تیپ های ارزان تر شرکت یعنی مدل ۳ با کمک سه عامل مهم محقق شده است. آنها هزینه های باتری کمتر، قابلیت های بالا و بازدهی بالایی از قیمت در تولید (که به نوعی صرفه جویی در هزینه می انجامد) را دارند.

بخش مونتاژ شرکت تسلا

بدهی های شرکت

در نهایت، بخش خیره کننده و عجیب سیستم مالی تسلا، بدهی های آن است. بیانیه ی گزارش مالی تسلا در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۷ کاملا وحشتناک بود! با نگاهی به افت سهام تسلا (به دنبال تصادف اخیر خودروی تسلا)، گفته شده است که این شرکت بیش از ۳۰۰ درصد اندوخته ی خود را در همان سال ۲۰۱۶ از دست داده است.
این شرکت ۷،۷ میلیارد دلار از کل بدهی های فعلی را بین سال های ۲۰۱۰ تا پایان سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داده است. این رقم را به ۳٫۵ میلیارد دلار پول نقد در حساب شرکت و ۵۰۰ میلیون دلار در حساب های دریافتی تقسیم کنید.

همه ما می دانیم که تسلا باید حداقل ۴٫۰ میلیارد دلار سرمایه را در سال ۲۰۱۸ فقط برای پوشاندن اختلال هزینه های دریافتی و خرجی سال قبل بدست آورد. این رقم اکنون در حدود ۷،۵ میلیارد دلار افزایش یافته است، به این علت که شرکت از طریق سهام بورس خود، ۶۷۵ میلیون دلار را در هر یک چهارم سال (۲٫۷ میلیارد دلار در سال) سوزاند.

علاوه بر این، این شرکت در حال حاضر سرمایه گذاران را با مبلغی بالغ بر ۰٫۶ میلیارد دلار از حقوق شرکت بهره مند می کند که هر ساله به صورت بدهی به آنان پرداخت میگردد. علاقه تسلا به سرمایه گذاران، در حال حاضر ۲۸ درصد از سود ناخالصی که از فروش که این شرکت در سال ۲۰۱۷ کسب می کند را به باد داده است. اگر تسلا از طریق دریافتی سال بعد خود ۷٫۵ میلیارد دلار دست آورد، مبلغ پرداخت بهره خود را به میزان ۱٫۲ میلیارد دلار در سال به طور موثری دوبرابر خواهد کرد. این در حالی است که ۶۰٪ سود ناخالص شرکت از فروش خودرو است.

چشم انداز مالی این شرکت کاملا وحشتناک است.

آینده‌ای بدون ورشکستگی

مدیریت کلی تولید مدل جدید شرکت تسلا طوری بود که شرکت فورد را از فروش خودروهایش کاملا ناامید کند! مدل ۳ (از لحاظ سود کلی) ارزشی معادل ۵ خودروی فورد دارد. بنابراین، اگر تسلا بتواند سالانه ۵۰۰،۰۰۰ مدل ۳ و ۵۰۰،۰۰۰ مدل Y خود را در سال ۲۰۲۰ به فروش برساند، سودآوری این خودروها به طور میانگین ۵ برابر سودآوری اتومبیل های فورد خواهد بود. بنابراین معادل آن ۵ میلیون عدد خودرو خواهد بود.

بازار را به دست بگیریم

کارشناسان خودرو می گویند: اگر تسلا بتواند با برنامه ریزی برای آنچه که او برای خودش هدف قرار داده است، فقط ۱٫۱ میلیون خودرو تولید کند، سودی مشابه ۶٫۵ میلیون خودروی فورد بدست می‌آورد. و این تازه شروع پیشتازی تسلا است! به تازگی تسلا اعلام کرده که بزودی در نوامبر سال ۲۰۱۹ خط تولید اختصاصی خودروی جدید Y را راه اندازی خواهد کرد! در حالی که خودروی مدل ۳ این شرکت در حال جا باز کردن در بازار است، تسلا وعده ی آمدن خودروی جدیدی را داده و مهندسان و طراحان خود را فراخوانده است. نمونه های آزمایشی این خودرو در چند ماه آینده در خط تولید خودروی مدل ۳ ساخته خواهند شد. عطش در دست گرفتن بازار، نقطه ی قوت شرکت تسلا در تمام زمان ها بوده و هست و خواهد بود.

نتیجه تصویری برای ‪tesla co‬‏

موج استخدام

آمار و ارقام گزارش شده نشان میدهند که شرکت تسلا در سه ماهه ی اول سال ۲۰۱۸، به طور دقیق ۸۶۵ مهندس جدید در رشته های تخصصی مختلف اما مربوط به حوزه تکنولوژی شرکت، استخدام کرده است. این تعداد ۲۴۳% بیشتر از تعداد مهندسان استخدام شده در سه ماهه ی اول سال قبل میباشد. دلیل این امر کاملا مشخص است. تسلا هدف های جدید و بزرگ تری را برای خود تعریف کرده است. ارائه ی سریع مدل های جدید ماشین های الکتریکی در کنار تولید قطعات، این شرکت را نه تنها به یک شرکت اتومبیل سازی محدود نکرده، بلکه به یک شرکت کاملا تکنولوژیک تبدیل شده است. هدف های بزرگتر و رقابت با تمام شرکت های اتومبیل سازی، باعث شده کارخانه وسعت پیدا کند تا جا برای مهندسان و کارگران جدیدتر باز شود‌.

جمع بندی

تنها چیزی که باعث شده است تسلا شروع خوبی داشته باشد و تا به امروز ورشکسته نشده است، این است که سهامداران شرکت به دنبال تضمین آینده ی شرکت هستند. تا زمانی که شرکت از مردم برای ساخت اتومبیل ها پول دریافت کند، زنده نگه داشته میشود. حتی اگر با تصادف خودروهای تسلا این به قیمت جان انسان ها تمام شود! عکس این موضوع از لحاظ عملی نمیتواند اتفاق بیوفتد زیرا کارخانه های اتومبیل سازی بزرگی مثل بی ام و، فورد و تسلا مدام در حال رقابت با یکدیگر هستند. پس تولید مداوم باعث سرپا ماندن شرکت ها میشود.

منابع:
-https://en.m.wikipedia.org/wiki/
-https://finance.yahoo.com/news/tesla-inc-rally-93-hit
-https://m.sfgate.com/business/article/Report-Tesla-factory-suffers-higher-injury-rate
-https://www.teslarati.com/tesla-cash-burn-building-the-future
-https://cleantechnica.com
-https://seekingalpha.com/tesla-stay-away
-http://www.peoplesworld.org/article
-https://medium.com/@moran2017j/time-for-tesla-to-listen
-https://www.yahoo.com/news/tesla
بازگشت به صفحه ی اصلی

محمد صدرا بابایی

کارشناسی مهندسی مکانیک
http://instagram.com/MohammadSadra_Babaei_Technical

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن