تکنولوژی‌های نوین خودروقوای محرکه خودرومقالات

تکنولوژی اسپورت در خودروهای جدید پژو

و مروری سریع بر تکنولوژی I-Cockpit

دردسر رانندگی در سرعت های بالا

شاید دیدن رانندگانی که بی مهابا به هر طرف یورش میبرند در بزرگراه ها و آزادراه های درون و برون شهری برایتان چندین بار اتفاق افتاده باشد. قانون هایی که در راهنمایی و رانندگی کشور های جهان در این مورد تصویب شده کمک بزرگی به محو شدن اینگونه رانندگان از سطح جاده های درون و برون شهری نکرده است. علت اصلی مقابله با چنین شیوه های رانندگی، خطرات حاصل از عدم تسلط و عدم کنترل روی خودرو و یا عدم شناخت جاده و انجام واکنش های مناسب و به موقع در هر لحظه میباشد. اما انگار پژو با تکنولوژی اسپورت در خودروهای جدید خود نشان داده این مشکلات چندان جدی نیستند!

مفاهیم پایه ای این داستان، باعث بوجود آمدن تکنولوژی هایی مانند پارک شهری (CityPark)، راننده اتوماتیک (AutoPilot) و از این قبیل موارد شد. در آینده ای نزدیک شاهد بهبود بهره وری و تعدد از این قبیل تکنولوژی ها خواهیم بود. زمانی که یک تصادف جاده ای اتفاق می افتد عامل نقص فنی هم به عوامل فوق اضافه میشود. با فاکتور گرفتن از مشکلات فنی خودرو و در نظر گرفتن یک خودروی ایده آل، باز هم رانندگان علت اصلی تصادفات جاده ای هستند. به راستی نمیتوان راهی برای تخلیه هیجان اینگونه رانندگان مخصوصا در سرعت های بالا پیدا کرد؟ شرکت پژو با تکمیل تکنولوژی جدید به کار رفته در خودروهای جدید، این مشکل را برطرف کرده است.

فقط با زدن یک دکمه تسلط بالاتری بر خودرو داشته باشید و بدون اینکه باعث ایجاد حادثه شوید از رانندگی با سرعت های بالا لذت ببرید.

در این مقاله با تکنولوژی اسپورت در خودروهای جدید پژو و ویژگی های آن بیشتر آشنا خواهید شد.

تکنولوژی آی کوکپیت به زودی در تمام خودروهای تولیدی پژو
خودروی پژو ۵۰۸

تکنولوژی اسپورت در خودروهای جدید پژو

تنها با فشردن یک دکمه، سیگنالی ارسال میشود که سلسله تغییراتی از حساسیت پدال ها تا سنسورها را در خودرو بوجود میاورد به طوری که آن را در اتاقک احساس میکنید. این تغییرات عبارت اند از تیز عمل کردن پدال گاز، کنده شدن ناگهانی خودرو از جای خود، افزایش قابل توجه دور موتور، سفت شدن فرمان، کنترل راحت تر خودرو در پیچ ها و تغییرات جزئی تری مثل جذاب تر شدن صفحه نمایش، پنل سرعت و…

تیز عمل کردن پدال گاز

دریچه ی کنترل کننده ی فشار پدال گاز تیزتر عمل میکند. در توضیح این تکنولوژی صحبتی از دریچه ی جدیدی نشده و میتوان دریافت که تنها حساسیت آن بالاتر رفته است.

کنده شدن ناگهانی خودرو

زمانی که حالت اسپورت فعال است میتوان مثل ماشین های مسابقه ای یک استارت بسیار سریع داشت. به این صورت که بعد از فشردن دکمه اسپورت، پدال ترمز را فشرده نگه میدارید و همزمان پدال گاز را پایین میبرید تا دور موتور به حدود ۴۸۰۰ دور بر دقیقه برسد. آنگاه پای خود را از روی ترمز برمیدارید که ماشین ناگهان شتاب میگیرد، تنها کاری که باید بکنید کنترل خودرو است. برای تسلط بیشتر پس از شتابگیری، پدال گاز را به آرامی بالا بیاورید.

افزایش دور موتور

خودروی شما دور موتور های بالاتری را تجربه خواهد کرد. در سیستم گیربکس اتوماتیک، گیربکس این اجازه را به شما میدهد تا دور موتور در محدوده ی قرمز رنگ قرار بگیرد و دنده را دیر تر بالا ببرد. در حالت دنده ی دستی، گیربکس هیچگاه در صورت پایین آمدن شدید دور موتور یا بالا رفتن بیش از اندازه ی آن، به صورت پیش فرض دنده را سبک یا سنگین نمیکند.

اسپیکر های ماشین صدای موتور را پخش میکنند؛ اگر صدای اسپیکر های ماشین را بلند کنید متوجه صدای غرش وحشتناک موتور در کابین میشوید!???

فرمان سرسخت

بعد از فعال شدن حالت اسپورت، فرمان ماشین با مقاومت بیشتری میچرخد و اگر آن را رها کنید (هر چند جاده پستی و بلندی داشته باشد) به سختی از مسیر مستقیم منحرف میشود.

کنترل الکترونیکی تعلیق

در گذشته به علت هزینه زیاد تکنولوژی های قوی تر تعدیل خودروی در حال حرکت، تنها در ماشین های اسپورت سیستم کنترل الکترونیکی تعلیق استفاده میشد. اما با استفاده از تکنولوژی اسپورت پژو، میتوان ازین سیستم نیز بهره مند شد. این فناوری، مانع از تکان های شدید خودرو میشود و احساس پرواز کردنی که در ماشین های بسیار گران تجربه میشود را به کابین راننده انتقال میدهد.

نگاه کامل تر

تکنولوژی اسپورت پژو پس از دریافت بازخورد کافی، با فناوری های جدید شرکت ترکیب شد. هنگام عرضه نسخه های آزمایشی i-Cockpit کسی نسبت به پیشرفت و موفقیت خودروهای دارای این قابلیت در بازار مطمئن نبود. اما بعد از کامل تر شدن آن و دقیقا پس از فروش قابل توجه مدل های جدید چشم ها به سمت کمپانی دویست ساله ی فرانسوی چرخید تا شاید بتواند با مدل های قویتری مقایسه بشود. اما این فقط یک شایدی بود که هیچوقت به یقبن تبدیل نشد.

اوج استفاده از i-Cockpit در مدل شاسی پژو ۵۰۰۸ دیده شد. خودرویی که در سال ۲۰۱۰ حدود ۷۰۰۰۰ تا فروخت و در پی کاهش خرید این غول در سال ۲۰۱۲، کمپانی به فکر تکمیل قابلیت i-Cockpit  افتاد تا در نهایت در شوی موتور پاریس، ورژن جدیدی به نامPeugeot 5008 II  ارائه و با خودرو هایی مثل Citroën C5 و Honda CR و Hyundai SantaFe وFord Edge  و Toyota RV4  و Subaru Forester مقایسه شد.

مقایسه ی نسخه ی ۲۰۱۸ خودروی شاسی Peugeot 5008 با Nissan X-TRAIL که در سایت موتورینگ انجام شد، داد طرفداران پژو را درآورد چرا که ثابت کرد با ۷۵۰۰ پوند (حدود ۷۰ ملیون تومان) هزینه کمتر میتوان خودروی نیسان ایکس را با ظرفیت مخزن سوخت بالاتر، موتور قویتر، امنیت بالاتر و راحتی بیشتری تهیه کرد.

تکنولوژی آی کوکپیبت

اگر بخواهیم فنی تر بهi-Cockpit  نگاه کنیم، مورد خیلی خاصی و منحصر به فردی در آن نمیبینیم. پارک شهری یکی از اجزای این فناوری میباشد که تقریبا همه ی ماشین های جدید تولید شده، به صورت آکبند این قابلیت را اضافه کرده اند. قابلیت کمک راننده خودکار که فاصله بین خودروی جلویی و خودروی شما را کنترل میکند نیز به همین صورت بین خودروسازها قابلیتی چندان خاص به شمار نمیرود. از امکانات دیگر میتوان به دوربین عقب رنگی، صفحه نمایش ۹٫۷ اینچی، فرمان کوچکتر، سیستم ناوبری و طراحی ویژه ی پنل سرعت اشاره کرد.

برای باور پایین بودن سطح این قابلیت ها اگر مقایسه ی ساده ای بین خودروی Peugeot 308 و Mazda Cx3 ترتیب دهیم، با هزینه ی حدود ۱۸۰ میلیون تومانی خودروی پژو میتوان یک خودروی مزدا شاسی با قابلیت های بیشتری خرید که امتیازاتی به مراتب بیشتر از پژو از سوی مشتریان دریافت کرده است (و حتی ۱۵ ملیون تومان هم ذخیره کرد). طبق آمار، ۵۸% مشتریان امنیت و قابل اطمینان بودن Cx3 را تایید کرده اند در حالی که ۴۳% مشتریان، امنیت پژو را تایید کرده اند. در مقایسه های بیشتر، به صرفه نبودن پژو بیشتر نمایان میشود. مشتریان پژو ۳۰۸ دلایل جالبی را برای ضعیف بودن این خودرو عنوان کرده اند.

مشتریان اذعان داشتند که خودروسازی پژو در بروشور های تبلیغاتی خود به مردم دروغ میگوید! آن ها در سایت ها نوشته اند که پژو ۳۰۸، مصرف سوختی برابر با ۷۰ مایل بر گالن دارد و انتظار میرود حداقل ۶۰ مایل بر گالن مصرف سوخت داشته باشد. اما در عمل زیر ۴۵ مایل را با یک گالن طی میکند! مشتریان این کاهش ۳۰ درصدی را یک دروغ بزرگ از سوی خودروسازی پژو دانستند.

ورود پر سروصدا

چیزی که شرکت پژو نیاز دارد، مثل همیشه، یک استارت قوی و یک تغییر اساسی در سیاست های کلی برند است. در پایان فصل ۲۰۰۰، کمپانی خودروسازی پژو که در مسابقات رالی، فرمول یک و پایکس پیک مقام های بسیار چشمگیری کسب کرده بود، واحد تولید موتور خودروهای خود، که در فرمول یک فعالیت داشتند را برای همیشه به آسیاتک فروخت تا تسلط بیشتری بر دیگر قسمت ها داشته باشد. این سیاست باعث شد تا در سال ۲۰۱۳، در مسابقات اتومبیل رانی پایکس پیک رکورد جهانی توسط سباستین لوب شکسته شده و به میزان فاحش ۱ دقیقه و ۳۸ ثانیه کاهش داده شود. این رکورد شکنی سروصدای زیادی به پا کرد و پژو را در زمینه ساخت موتور های اسپورت به شهرت رساند.

در سال ۲۰۰۴، پژو شروع به تولید رسمی مدل های دو صفر خود مانند Peugeot 1007 کرد. برای کمپانی ۱۲۰ ساله ی پژو این هم نوعی نوآوری در بازار فروش بود تا خریداران محصولات جدید پژو را ساده تر بشناسند.

پژو در ادامه ی راه

کمپانی پژو به خصوص در دهه ی اخیر تغییرات بسیاری را برای بهبود بازار فروش خود پذیرفته است که برخی بسیار مورد استقبال قرار گرفتند و برخی هم مثل آی کوکپیت، مشتریان را از پژو نا امید کرده است. همه ی محصولات پژو در اروپا و به طور ویژه در فرانسه، دارای بیشترین تعداد تولید شده هستند به جز یک مورد به خصوص مثل پژو ۵۰۸ که در چین طرفداران بسیاری پیدا کرد. با ارائه ی نسخه های قویتر این خودرو مثل RXH و SW ، خریداران این خودرو را با BMW-X مقایسه کردند که پیشرفت بزرگی در عرصه خودروسازی برای پژو محسوب میشود. گرفتن هر پنج ستاره و برنده شدن جایزه های متعدد از افتخارات خط تولید این خودروی لاکچری است. فروش ۱۲۴ هزار دستگاه از این مدل هم بر حمایت مشتریان دلالت دارد.

ضرب المثل مشت نشانه ی خروار است در مورد خودروهای لاکچری پژو نیز صدق میکند و صنعت خودروسازی پژو میتواند در آینده ای بسیار نزدیک با شرکت های بنز و بی ام و به رقابت بپردازد.

منابع:
https://www.roadandtrack.com
https://www.roadandtrack.com
https://www.motoring.com.au
https://www.telegraph.co.uk
http://www.carbuyer.co.uk
https://www.whatcar.com
بازگشت به صفحه‌ی اصلی

محمد صدرا بابایی

کارشناسی مهندسی مکانیک
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن