تکنولوژی‌های نوین خودروخودروهای خودران

تکنولوژی شبیه ساز های رانندگی در خدمت پیشرفت تکنولوژی خودروهای خودران

از دستگاه های بازی کم هزینه تا شبیه سازهای مولتی میلیون دلاری

مقدمه

شبیه ساز های رانندگی … در حالیکه در وسیله نقلیه خود نشسته‌اید، رانندگی در جاده بدون استرس را تصور کنید. نسیم سردی پوست شما را نوازش می‌کند، بدون اینکه نیاز داشته باشید دکمه‌ای را حس کنید. سیستم به طور خودکار دقیق ترین تنظیمات درجه حرارت را به گونه ای انجام می دهد، تا شرایط راحتی هرچه بیشتر شما فراهم شود. در حالیکه به راحتی به پشتی صندلی خود تکیه داده اید و استراحت می کنید، به موزیک آرامش بخشی گوش می دهید که توسط سیستم، با توجه به علایق شما، انتخاب شده است و به شما آرامش وصف ناپذیری هدیه می­دهد. این، بخشی از زیبایی های ماشین های هوشمند است.

پیشرفت تکنولوژی در خودرو، نه تنها به شما در پارک کردن خودرو، کمک می کند، بلکه سبب افزایش آگاهی خودرو و درنتیجه افزایش ایمنی راننده می­شود. شبیه سازی رانندگی در حلقه (DIL) امروزه به یک ابزار مهم، جهت توسعه سیستم های خودروهای خودران و سیستم های کمک راننده پیشرفته، تبدیل شده است. اما چگونه ممکن است؟ به طور کلی هدف همه ی تکنولوژی های در حال ظهور در اتومبیل، کاهش بار کنترلی راننده به منظور افزایش دقت و کنترل خودرو است. آمادگی بازار برای هر خودرویی با دستیار راننده، نیازمند فرآیندی توسعه یافته است که بتواند هماهنگی بین راننده ی واقعی و سیستم مصنوعی را برقرار کند. بنابراین باید شاهد معرفی رانندگانی باشیم، که بر توسعه مدل مبتنی بر تحولات خودرو در طول چند دهه آینده، می توانند پاسخ دهند.

DIL چیست؟ انواع آن کدام هستند؟

طیف گسترده ای از شبیه سازهای رانندگی در حلقه (DIL) در جهان امروز، مورد استفاده قرار می گیرند. که از دستگاه های بازی کم هزینه تا شبیه سازهای مولتی میلیون دلاری که می تواند به اندازه ی یک اتاق باشد را شامل می شوند. اگر به جهت پتانسیل بالای شبیه سازهای DIL، علاقه مند به یادگیری موارد استفاده ازآن در حوزه های خاصی از توسعه خودرو یا ارزیابی راننده هستید. با ما همراه باشید.

برای مثال، اگر منافع ما، در پیدا کردن یک ابزار در درجه اول، برای کمک به  هدایت توسعه قدرت الکتریکی (EPAS) یا سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، است. شاید دریابیم که انواع مشخصی از شبیه سازهای DIL وجود دارند که، به دلیل تکنولوژی های به کار گرفته شده یا قابلیت های عملکردی اساسیشان، بهتر عمل می­کنند.

اگر به امید پیدا کردن مسیر تکنولوژی شبیه ساز DIL مناسب، از میان بسیاری از امکانات به ظاهر جذاب، هستید، در ابتدا این سوال به ذهنتان خطور خواهد کرد که این روند از کجا آغاز می­گردد؟

یک راه برای تلاش به منظور رسیدن به جواب، این است که، شبیه ساز های DIL را براساس ویژگی ها، عملکرد و مزایای آنها، دسته بندی کنیم و مطالعه کنیم که، آیا این طبقه بندی می تواند ما را در یافتن نوع خاصی از شبیه ساز های رانندگی، با توجه به دستیابی به نیازهایمان کمک کند؟یا خیر.

به منظور اطلاع از انواع شبیه سازهای DIL به قسمت انگلیسی شماره سوم مجله علمی تخصصی دوزبانه سبقت این موضوع رجوع کنید.

شبیه ساز های رانندگی می توانند هزاران جایگشت اکتشافی از طریق نرم افزار های در حلقه و اتصال سخت افزار های در حلقه را ارائه دهند.اما هنوز بررسی صلاحیت یک مجموعه کاهش یافته از اجزا و سیستم هایی که برای راندن خودروهای واقعی، در جاده های واقعی کاندید هستند، کاری اجتناب ناپذیر است.

در یک شبیه ساز DIL، هر دو راننده متخصص و تازه کار قادر هستند تا سیستم های آن بورد را تجربه کنند،  و تست مجازی رانندگی همه جانبه، قبل از ساخت اولین نمونه فیزیکی و همچنین همزمان با تست نمونه فیزیکی را انجام دهند. فعل و انفعالات غیرمنتظره بین رانندگان انسانی و سیستم های آن بورد، ابتدا در معرض رفع سریع تر ، ارزان تر و به مراتب کمتر از تاثیر منفی یک برنامه است. به طور مثال زمانیکه رفتار راننده در دنیای واقعی با دستیار ترمز و استراتژی کنترل پایداری تداخل داشته باشه، چه اتفاقی می افتد؟

بسیاری از ابزارهای تصویربرداری، مشخص کردن شی را در محیط رانندگی مجازی، به خوبی نشان می- دهند. اما در برخی از آزمایش های DIL، ارائه زمان واقعی از بازخورد حسی چشم انسان، لازم است. برای مثال، به رفتار راننده واقعی در ترکیب با مداخله سیستم در طول مانور اضطراری توجه کنید که هر گونه ماتی تصاویر ارائه شده و یا انحراف چشم انسان از سنسور، نیاز به اصلاح دارد.

درنتیجه به آسانی قابل تشخیص است که چقدر برای چشم انسان نگاه کردن در سنسور مربوطه خوشایند است، یا چقدر برای سنسور ماتی تصاویر قابلیت اصلاح را دارد.البته این دو، کاملا از لحاظ مفهمی متفاوت اند. زیرا تاخیر از دهم یا حتی صدم میلی ثانیه می تواند برای سنسور ها و بعضی از زیر سیستم های سیستم ADAS مجاز باشد. اما این تغییر برای انسان قابل قبول نیست، بطوریکه می­تواند یک راننده را به سرعت گیج کند. درنهایت اگر انتضارات راننده برآورده نشود و سبب تغییر رفتار راننده گردد، آزمایش شبیه ساز DIL نامعتبر خواهد بود.

محمد ارجمندی

کارشناس ارشد مهندسی خودرو – سازه و بدنه

 

استفاده از این مطلب بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد. مجله علمی تخصصی خط ویژه KhateVije

چه میزان این مقاله را پسندیدید؟

در کادر زیر، به این مقاله امتیاز دهید

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!

منبع
شماره سوم مجله علمی تخصصی دوزبانه سبقت
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن