صنعت خودرو

بررسی وضعیت شرکت رنو در سال ۲۰۱۵ – اشتیاقی برای زندگی با رنو

مقدمه

شرکت رنو 2015

گروه خودروسازی renault در سال ۲۰۱۵ با سه نام تجاری رنو، داچیا و رنو سامسونگ موتور، بیش از ۲٫۸ میلیون دستگاه انواع خودرو را تحت ۴۵ مدل مختلف به فروش رسانده است. این در حالی است که این شرکت در کنار شرکت نیسان ژاپن، به‌عنوان شریک تجاری خود با فروش ۸٫۵۳ میلیون دستگاه خودرو، بالاتر از شرکت هیوندای کره جنوبی و قبل از جنرال موتورز آمریکا، در مقام چهارم جهان قرار دارد؛ بنابراین، کمپانی خودروسازی renault با حضور در ۱۲۵ کشور به‌صورت یک نام تجاری جهانی شناخته می‌شود. علاوه بر آن، شرکت خودروسازی داچیا با حضور در ۴۴ کشور به‌صورت یک نام تجاری منطقه­‌ای و رنو سامسونگ موتور با فعالیت در کره جنوبی به‌عنوان یک نام تجاری محلی معرفی می‌شود.

 

جایگاه شرکت رنو

در سال ۲۰۱۵ میلادی، شرکت خودروسازی رنو با فروش ۶۰۷ هزار دستگاه انواع محصولات خود در کشور فرانسه، ۲۶٫۴% از سهم بازار این کشور اروپایی را به خود اختصاص داد و توانست بعد از شرکت پژو سیتروئن، خود را به‌عنوان دومین نام تجاری پرفروش در فرانسه معرفی کند. این در حالی است که رنو در سطح جهانی با پیشی گرفتن از شرکت رقیب هم‌وطن، با نام خودروساز شماره یک کشور فرانسه شناخته شد.

در رده خودروهای الکتریکی نیز کمپانی رنو به‌عنوان پرچم‌دار این دسته از خودروها در بازار رو به رشد اروپا بوده و با فروش ۲۳۰۸۶ دستگاه خودروی الکتریکی و رشد ۴۹% نسبت به سال میلادی قبل از آن، ۲۳٫۶% از کل بازار خودروهای الکتریکی اروپا را در اختیار خود گرفته و به‌عنوان برترین شرکت در این بازار شناخته می‌شود.

شرکت رنو 2015

جایگاه داچیا

شرکت خودروسازی داچیا به‌عنوان دومین نام تجاری مطرح شرکت رنو، خودروهایی قدرتمند و مورداطمینان با ضمانت ۳ سال یا ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد تولید می‌کند. محصولات شرکت داچیا به شکلی طراحی شده‌اند که دسترسی مشتری‌های این شرکت به موارد ضروری، لوازم خودرو و قطعات بسیار آسان باشد. ازنظر بسیاری از مصرف‌کنندگان، محصولات داچیا خودروهایی مناسب برای رانندگی با سرعت و قیمت مناسب هستند. تا سال ۲۰۰۴، شرکت خودروسازی داچیا بیش از ۳٫۵ میلیون مشتری داشته و حوزه فروش آن در اروپا و مدیترانه گسترده شده است.

شرکت رنو 2015

جایگاه رنو سامسونگ

شرکت خودروسازی رنو سامسونگ موتورز، ۷ مدل محصول مختلف در قالب ۵ محصول سدان و دو محصول SUV را در بازار کره جنوبی به فروش می‌رساند. در بین این محصولات، به‌جز مدل QM3 که از اروپا وارد می­‌شود، سایر مدل‌ها در سایت بوسان شرکت رنو سامسونگ موتورز تولید می‌شوند. علاوه بر آن، این شرکت کره‌ای با فروش بیش از ۸۰ هزار دستگاه انواع محصولات رنو در بازار کره جنوبی، ۴٫۴% بازار این کشور را از آن خود کرده است.

شرکت رنو 2015

سود و زیان شرکت رنو در سال ۲۰۱۵

در پی عرضه مدل‌های جدیدی همچون محصول شاسی‌بلند رنو قاجار، سهم این شرکت فرانسوی از بازار اروپا افزایش یافته و سود این شرکت در سال ۲۰۱۵، در حدود ۴۴% جهش داشته است. به گزارش بلومبرگ، رنو به‌عنوان سومین خودروساز بزرگ اروپا، در بیانیه‌ای اعلام کرده است که سود عملیاتی این شرکت از ۱٫۶۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۴ به ۲٫۳۲ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

در سال ۲۰۱۵ فروش شرکت رنو ۱۰% رشد داشته و به مبلغ ۴۵٫۳ میلیارد یورو رسیده است. همچنین، حاشیه سود رنو از ۳٫۹% در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۵٫۱% در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است. شرکت خودروسازی رنو با رسیدن به سود خالص ۲ میلیارد و ۹۶۰ میلیون یورویی در سال ۲۰۱۵، سال پررونقی را پشت سر گذاشته است. همچنین، این شرکت فرانسوی اعلام کرده است که با توجه به پیش‌بینی رشد ۲% تقاضا در بازار اروپا، انتظار دارد که در سال ۲۰۱۶ میزان فروش و حاشیه سود عملیاتی خود را افزایش دهد.

کارلوس گوسن، مدیرعامل این کمپانی فرانسوی، اعلام کرده است که “رنو زودتر از برنامه به هدف حاشیه سود عملیاتی ۵% رسیده است. اکنون باید به هدف درآمدی خود دست پیدا کنیم و هم‌زمان افزایش حاشیه سود را حفظ کنیم.”

شرکت رنو 2015

وضعیت شرکت رنو در بازارهای مهم خارجی

بازار اروپا

این شرکت در سال ۲۰۱۵ با فروش ۹۷۰۴۵۴ دستگاه از انواع محصولات خود در کشورهای مختلف اروپایی به‌غیراز کشور فرانسه و با رشد ۱۱٫۲% نسبت به سال قبل، ۶٫۹% از سهم بازار فروش خودروی اروپا را در اختیار خود گرفته و پس از کمپانی آلمانی فولکس‌واگن و فورد آمریکا، در مقام سوم قرار گرفته است. در این بین، محصول کلئو با فروش ۳۰۳۲۴۰ دستگاه در مقام سوم و رنو کپچر با فروش ۱۹۴۸۴۷ دستگاه در مقام سیزدهم پرفروش‌ترین محصولات در بازار اروپا در سال ۲۰۱۵ جای گرفته‌اند.

شرکت رنو 2015

بازار روسیه

اگرچه وجود بحران در بازار خودروی روسیه، یعنی جایی که رنو در شرکت خودروسازی روسی آوتوواز سرمایه‌گذاری وسیعی کرده، حدود ۶۲۰ میلیون یورو از درآمد این کمپانی فرانسوی را کاهش داده، اما سود خالص این کمپانی رشدی معادل ۴۸٫۱% داشته است. افت شدید بازار اتومبیل روسیه موجب شده رنو از حجم سرمایه‌گذاری‌های خود در این بازار بکاهد.

بازار برزیل

در دهه‌ی ۹۰ شرکت رنو در برزیل مجموعه‌ای افتتاح کرد که امروزه به‌عنوان مرکز طراحی و مهندسی خودرو برزیل لقب بگیرد. در سال ۲۰۱۵، این کمپانی توانست برخلاف کاهش ۲۵% فروش در بازار برزیل در سال میلادی قبل از آن، به رشد قابل‌توجهی دست‌یافته و با فروش بیش از ۱۸۱ هزار دستگاه از انواع محصولات خود، ۷٫۳% از بازار بزرگ برزیل را از آن خود کند.

شرکت رنو 2015

بازار ترکیه

در اوایل دهه ۷۰ میلادی که رنو وارد بازار این کشور ترکیه شد، توانست به کمک فیات صنعت خودروی ترکیه را پایه‌گذاری کرده و روند فروش خوب خود را در سال‌های اخیر نیز در این کشور حفظ کند. به‌طوری که به گواهی مدیران رنو رتبه نخست فروش در بازار این کشور، از آن این کمپانی است. فروش بیش از ۱۶۲ هزار دستگاه خودرو و سهم ۱۶٫۸% از بازار خودروی ترکیه، از جایگاه ارزنده شرکت فرانسوی رنو در این کشور و منطقه حکایت می‌کند. دو مدل خودرو کلیو و مگان بالاترین سهم تولید در کشور ترکیه را از آن خودکرده‌اند.

شرکت رنو 2015

 

نویسنده: سوده فرامرزی

کارشناسی ارشد مهندسی خودرو-سازه و بدنه

 

منبع: شماره سوم مجله علمی تخصصی دوزبانه « سبقت »

استفاده از این مطلب بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد. مجله علمی تخصصی خط ویژه KhateVije

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن