
تهیه کننده: سعید امانی
گوینده: سوده فرامرزی
دوبله شده در استودیو mesan
کاری از گروه خط ویژه
.
رانندگی در حالت کاملا اتوماتیک و خودران آینده سیستم حمل و نقل را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
همواره تردیدهایی برای استفاده از این سیستم وجود داشته است اما در ادامه خواهیم فهمید که بوش این اطمینان را به ما میدهد تا با خیالی آسوده از این فناوری استفاده کنیم.
برای این کار از یک نقشه با جزییات دقیق که همواره در حال به روز رسانی است برای موقیعت یابی خودرو استفاده میشود.
بوش از ترکیب سه فناوری:
حسگرهای محیطی
موقیتیابی ماهوارهای
و حسگرهای حرکت سنج
بهره میبرد تا بیشترین میزان فاکتورهای دقت، امنیت و در دسترس بودن را تضمین کند.
این تکنولوژی با استفاده از سنسورهای محیطی متعدد، نقشهای دقیق و با جزئیات کامل از مسیر جاده را ایجاد میکند.
به طور مثال اطلاعات جزیی مسیر از قبیل خطوط جاده و گاردریل توسط دوربینها و رادار به طور پیوسته در فضای ابری ذخیره سازی میشود
که این اطلاعات باعث میشود تا نقشهایی با وضوح بسیار بالا تشکیل گردد.
.
مقایسه اطلاعات این حسگرها با دادههای ماهوارهای باعث میشود تا مکانیابی دقیق خودرو بسیار قابل اطمینان باشد. و حتی در شرایط بد آب و هوایی حسگرهای رادار به کمک خودرو میآیند تا مکانیابی بدون هیچ مشکلی انجام شود.
میتوان گفت که جهت افزایش ایمنی در حالت رانندگی کاملا خودران از حسگرهای محیطی در کنار موقعیتیابی ماهوارهای استفاده میشود.
حسگرهای ماهوارهای با عملکرد بسیار دقیق در حرکت خودرو نقش مهمی ایفا میکنند.
باز هم به منظور افزایش ایمنی، موقعیت یابی ماهوارهای، سیستم اصلاح کننده، حسگرهای حرکت سنج و نرم افزار هوشمند برای موقعیت یابی نهایی استفاده میشود.
..
دریافت کنندههای ماهوارهای، موقعیت کنونی خودرو را براساس زمان سفر از ماهوارههای گوناگون به صورت سیگنال دریافت میکنند.
اما این نوع اندازه گیری بدون خطا نیست و خطاهایی از قبیل خطای مدار های ماهوار ایی، خطای ساعت ماهوارهایی و آشفتگی های جوی، میتواند بر نتیجه تاثیرگذار باشد.
به منظور رفع این خطاها یک سیستم تصحیح کننده در خودرو تعبیه شده است.
این سیستم به این صورت کار میکند که دادههای تصحیح شده با استفاده از شبکههایی از ایستگاه مبدا که موقعیت آنها محاسبه شده است تولید میشود.
ایستگاههای مبدا، سیگنالهای ماهواره را دریافت میکنند و به یک مرکز پردازش داده ارسال میکنند.
در اینجا سیگنالهایی با موقعیتهای شناخته شده با ایستگاههای مبدا مقایسه میشوند تا داده تصحیح شده را به وجود آورند.
این دادهها از طریق ماهوارههای زمین ایستا یا سیستمهای شبکه سلولی به خودرو ارسال میشوند.
حسگرهای موقعیت و حرکت خودرو از این دادهها استفاده میکنند تا موقعیت دقیق خودرو، با بیشترین دقت را مشخص شود.
…
مجددا باید این نکته را خاطر نشان کرد که موقعیت خودرو با استفاده از دادههای ماهوارهای و حسگرهای محیطی به صورت تلفیقی مشخص میشود.
حال اگر خودرو در موقعیتی قرار گیرد که اطلاعات کافی محیطی در اطراف وجود نداشته باشد یا ارتباط با ماهوارها مختل شده باشند یا به بهطور کامل از دست برود حسگرهای حرکت سنج فعال میشوند.
حسگرهای حرکت سنج از تلفیق حسگرهای سرعت چرخ و حسگرهای زاویه فرمان بهره میبرد تا تغییرات مرتبط در موقعیت خودرو را مشخص کنند.
این کار موقعیت یابی خودرو را در غیاب حسگرهای محیطی و موقعیتیابهای ماهوارهای، همچنان ممکن میسازد.
برای به دست آوردن پیشنیازهای ایمنی حسگرهای ایمنی، حسگر های موقعیت و حرکت خودرو به طور پیوسته اطلاعات را مورد تحلیل قرار میدهد.
موقعیتیابی توسط بوش به لطف ترکیب فناوریهای گوناگون ایمن و قابل اطمینان است.
چه میزان این مقاله را پسندیدید؟
در کادر زیر، به این مقاله امتیاز دهید