بررسی و مقایسه خودروهاقوای محرکه خودرومقالات

کوروت C8

و نیم نگاهی به موتور و گیربکس این خودروی آمریکایی

تولد کوروت C8

روز ۱۸ جولای بود که جدیدترین نسل شورولت کوروت تحت عنوان Corvette C8 به طور رسمی معرفی شد. انتظار چند ساله طرفداران کوروت پایان یافت…
کوروت همواره جزو محبوب ترین انتخاب های دوستداران خودرو بوده و از سال ۱۹۵۳ که اولین نسل آن معرفی شد تا به امروز، همیشه در به کار گیری جدیدترین تکنولوژی ها پیشگام بوده است.

ما در این مقاله میخواهیم تا کمی روی قلب تپنده جدیدترین محصول این برند بحث کنیم. یعنی دقیقا در جایی که شورولت سورپرایز های بزرگی برایمان به جای گذاشته. قبل از هر چیز بهتر است بدانید که موتور C8 در بخش میانی قرار گرفته و این خودرو به نوعی یک Mid-Engine محسوب میشود. موتور نسل های پیشین در بخش جلو قرار داشت. منظور از بخش میانی، جایی در بین اکسل های عقب و جلو و همچنین پشت سرنشینان است. اما چه مزیتی در این نوع طراحی وجود دارد که باعث شده تا کوروت چنین انقلاب بزرگی را داشته باشد؟

موتور میانی

یکی از مهمترین آنها، افزایش پایداری است. در طراحی یک Mid-Engine یا همان موتور میانی، موتور در نزدیک ترین حالت ممکن به مرکز بدنه قرار دارد. همین باعث میشود تا افزایش پایداری خودرو را شاهد باشیم. فایده ی دیگر آن بهبود هندلینگ است. این ناشی از پخش شدن مناسب وزن خودرو در اکسل های جلو و عقب میباشد.

mid engine cars
Mid Engine Position

 

اما اگر بخواهیم برای این خودرو عیب و ایرادی پیدا کنیم، میتوان از همان چیزی که به عنوان یک مزیت برایش تعریف کردیم بگوییم! درست است که هندلینگ و پایداری بیشتری وجود دارد اما همه اینها تا وقتی است که کنترل ماشین از دست راننده در نرود! زیرا در صورت این اتفاق، بخاطر پایین بودن اینرسی مرکز جرم، امکان دارد که خودرو شروع به چرخیدن کند و کنترل آن دشوار شود.

یک ایراد جدی کوروت C8 این است که دیگر کسی نمیتواند پشت سرنشینان جلو بنشیند! فقط دو نفر میتوانند در این خودرو سوار شوند.

حفظ اصالت در عین نوآوری

اغلب کارخانه های خودروسازی بزرگ در دنیا، چه در بخش طراحی و چه در بخش فنی خودرو، ویژگی هایی را در محصولات خود قرار می دهند که با گذشت چندین سال همچنان تغییر نکرده اند. یکی از اعضای جدانشدنی از تمام نسل های کوروت، استفاده از موتورهای خانواده small-block شورولت با آرایش ۸ سیلندر V شکل است که در نسل جدید نیز شاهد حضورشان هستیم.

Image result for corvette c8 unveil
C8 Render

مقایسه با نسل قبل

مهم ترین تغییر در موتور این خودرو، ارتقا از LT1 به LT2 است که البته هندسه کلی و قطعات آن دچار تغییر زیادی نشده اند. قطر سیلندرها و سوپاپ ها همچنان ثابت مانده اند و نسبت تراکم نیز ۱۱٫۵:۱ است. ( نسبت تراکم در موتورهای احتراق داخلی برابر است با نسبت حجم محفظ احتراق در حالتی که پیستون در بالاترین نقطه ممکن قرار دارد، به حجم محفظه احتراق در حالتی که پیستون در پایین ترین حالت ممکن قرار دارد)

استفاده از سیستم روان کاری قوی تر(روان‌کاری به عنوان علم تسهیل حرکت نسبی سطوح در تماس با یکدیگر تعریف شده‌است. از روان کارها برای کاهش اصطکاک بین سطوح استفاده میکنیم. روغن کاری میتواند یکی از پرکاربرد ترین انواع روان کاری باشد.) و طراحی میل بادامک جدید، از جمله کارهایی بوده که در راستای بهبود این خودرو نسبت به نسل قبلی انجام شده است.

Related image
C8 Top view
غیرفعال کردن سیلندر ها

قابلیت غیرفعال کردن ۴ سیلندر نیز همانند نسل پیشین در این موتور گنجانده شده که مناسب زمان هایی است که نمیخواهید از حداکثر توان موتور استفاده کنید و باعث میشود تا مصرف سوخت به مقدار قابل توجهی کاهش یابد. مقداری بین ۴ تا ۱۰ درصد.

آزمایش ها نشان می دهند که در حالت رانندگی معمولی و سبک، تنها ۳۰ درصد از حداکثر توان موتور استفاده میشود.

از آنجایی که کنترل دستی چنین قابلیتی توسط راننده منطقی نیست (اگر این کار اصولی انجام نشود ممکن است به موتور آسیب برساند)، تشخیص فعال یا غیرفعال کردن سیلندر ها به عهده ECU  یا همان کامپیوتر خودرو است و بر اساس قدرتی که در هر لحظه نیاز دارید، تعداد سیلندرهای فعال متغیر است.

این سیستم برای نخستین بار در سال ۱۹۸۱ و توسط کادیلاک معرفی شد و در آن زمان قادر بود تا تعداد سیلندرهای فعال را از ۸ به ۶ یا ۴ کاهش دهد. از آن سال تا به امروز، پیشرفت های زیادی را برای انواع مختلف این سیستم شاهد بوده ایم و هر شرکتی با روشی متفاوت برای ارتقایش قدمی برداشته است.

گشتاور و قدرت کوروت موتور C8

موتور C8 دارای حجم ۶٫۲ لیتری و از نوع LT2 با تنفس طبیعی است. این موتور با تولید ۴۹۰ اسب بخار و گشتاور ۶۳۰ نیوتن متری حرف های زیادی برای گفتن دارد. این مشخصات برای نسخه استینگری(Stingray) است. شورولت با ارائه پکیج تقویتی Z51 کمی این اعداد را افزایش داده و در صورت استفاده از این پکیج، با ۴۹۵ اسب بخار و ۶۳۷ نیوتن متر گشاور رو به رو هستیم.

Corvette-engine-2020-Chevrolet-
C8 Engine

اگر تاثیر این اعداد در عملکرد کلی خودرو را بررسی کنیم، مدت زمان لازم برای رسیدن سرعت از ۰ به ۶۰ مایل بر ساعت(۹۶ کیلومتر بر ساعت)، کمتر از ۳ ثانیه خواهد بود که این زمان مربوط به نسخه استینگری با بهره گیری از پکیج Z51  است.

اما اگر این اعداد را جذاب نمیدانید (که البته بعید است!) جالب است بدانید در نسخه  C7 ZR1 که سال ۲۰۱۹ معرفی شد، با اینکه با ارقام قابل توجه تری مواجه بودیم و قدرت آن ۷۵۵ اسب بخار و همچنین گشتاور تولیدی نیز به ۹۶۹ نیوتن متر میرسید، زمان لازم برای رسیدن به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت، ۲٫۸۵ ثانیه بود که تفاوت چندانی با نسخه استینگری C8 ندارد.

این مسئله همچنین یک نکته مهم را به ما میرساند:

اگر قرار باشد روزی نسخه ZR1 برای C8 تولید شود، احتمالا با یک هیولای تمام عیار مواجه خواهیم بود!

در پایان این بخش یک نکته مهم را به شما متذکر میشویم و آن هم این است که قیمت تعیین شده برای نسل جدید کوروت کمتر از ۶۰ هزار دلار خواهد بود. این در حالی است که رقبای این خودرو مانند Audi R8، Nissan GT-R و Porsche 911 Carrera S را با مشخصات مشابه، هرگز زیر ۱۰۰ هزار دلار نخواهید یافت!

c8 engine-cyl
2020 Chevrolet Corvette Stingray Engine

 

سیستم روغن کاری

سیستم استفاده شده برای روغن کاری، همان سیستمی است که برای نسخه Z51 نسل قبل یعنی C7 استفاده میشد اما برای اولین بار شاهد حضورش در مدل پایه هستیم. این سیستم Dry Sump نام دارد و از یک مخزن به همراه ۳ پمپ از نوع Scavenge تشکیل شده و به طور مستقیم روی موتور نصب شده است. یکی از سه پمپ در پایین V و دو تای دیگر در بالای کارتر (محفظه ای که میل لنگ در آن قرار گرفته) جای گرفته اند. مخزن استفاده شده نیز تا ۲۵ درصد قابلیت دفع گرمای بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد.

یکی از مهم ترین مزیت های این سیستم این است که نیروی درگ روغن در داخل مخزن کاهش می یابد چرا که پمپ ها تنها مقدار مشخصی از روغن را از میل لنگ دریافت میکنند و در نهایت این عمل میتواند باعث افزایش بازدهی موتور شود.

اما یکی دیگر از مزیت ها به لطف پمپ های Scavenge این است که به سازندگان اجازه داده شده تا بتوانند موتور را ۱ اینچ کوچک تر طراحی کنند و در نهایت این باعث شد تا میزان روغن مورد نیاز C8، از نسل قبلی که ۹٫۷ کوارت (هر کوارت تقریبا برابر با لیتر است) بود، به ۷٫۵ کوارت کاهش پیدا کند.

 

اجزای داخلی موتور

از جمله تغییرات اجزای موتور میتوان به تغییر طراحی بادامک های مربوط به سوپاپ های خروج دود میباشد. با این تغییر، مدت زمان باز بودن این سوپاپ ها کمی افزایش پیدا کرده است. اما زمان بندی سوپاپ های ورودی سوخت همچنان بی تغییر مانده اند. اگر این را در کنار طراحی میل بادامک جدید و یک ECU جدید بگذاریم، هیچ جای تعجبی ندارد که با یک موتور بهینه و پرقدرت تر از قبل مواجه باشیم.

corvette c8 engine dry sump

آنطور که در رسانه ها اعلام شده، خط قرمز دور موتور ۶۶۰۰ دور بر دقیقه خواهد بود.

نیم نگاهی به گیربکس

و اما یکی از بحث برانگیزترین بخش های کوروت در همینجا است. در این نسل با یک گیربکس ۸ سرعته دو کلاچه اتوماتیک (DCT) طرف هستیم و باید بدانید که این بار دیگر خبری از گیربکس دستی نیست!

c8 gearbox
Covertte C8 Gearbox interior view

به عقیده یکی از مهندسین ارشد کوروت، آقای Tadge Juechter، صنعت گیربکس های دستی در حال مرگ است!

طبق گفته او، میزان سفارش خودرو های با گیربکس دستی کوروت به ۱۵ درصد کاهش یافته و هر سال نیز کمتر و کمتر میشود…

 ویژگی های فنی
info-motor-c8
C8 Technical Motor Info
کوروت C8 حرف هایی برای گفتن دارد

هر چند هنوز بسیاری از آمار این خودروی جنجالی منتشر نشده اند و برای مشخص شدن تمام جزییات باید تا لحظه عرضه آن منتظر بمانیم، اما تا همینجا هم میتوان فهمید که نسل هشتم کوروت حرف های زیادی برای گفتن دارد و از همین حالا برای رقبایش خط و نشان کشیده است.

Image result for corvette logo png

بنظر شما جدی ترین رقیب C8 کدام خودرو است؟ آیا مشخصات فنی که در موردشان صحبت کردیم در کنار قیمت به شدت رقابتی، میتواند کوروت را پیروز میدان کند؟نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منابع:
CarAndDriver
Hagerty
Gmauthority

بازگشت به صفحه اصلی

سعید نصیری

کارشناسی مهندسی مکانیک
استفاده از این مطلب بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد. مجله علمی تخصصی خط ویژه KhateVije
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن