بررسی و مقایسه خودروهاصنعت خودرو

۹۱۱ GT3

بیست سال تجربه...!

بیست سال با پورشه ۹۱۱ GT3

حالا ۲۰ سال از سال ۱۹۹۹ که اولین نسخه از پورشه ۹۱۱ GT3 رونمایی شد، میگذرد. نسل اول GT3 مجهز به یک موتور ۶ سیلندر با حجم ۳٫۶ لیتری بود که توانایی تولید قدرتی معادل ۳۶۰ اسب بخار را دارا بود.  این موتور میتوانست تا گشتاور ۳۷۰ نیوتن متری را تولید کند و از یک گیربکس ۶ سرعته برخوردار بود. همچنین ساختار ۶ سیلندر تخت یا Flat در آن استفاده شده بود.

ساختار شش سیلندر تخت

ساختار تخت یا Flat یکی از همراهان قدیمی پورشه است که در حال حاضر نیز از آن استفاده میشود. در این حالت، سیلندر ها مقابل یکدیگر قرار میگیرند و حرکت به صورت زیر است:

Image result for porsche 6 cylinder flat

گام های بلند پورشه

کمی بعد تر با استقبال خوب خریداران این خودرو، پورشه آن را ارتقا داد و این بار با با قدرت ۳۸۱ اسب بخار و ۳۸۶ نیوتن متر گشتاور مواجه بودیم.

p3

سپس در سال ۲۰۰۶ یک ارتقا بزرگتر روی داد و نسل دوم ۹۱۱ GT3 روانه بازار شد. در این نسل، قدرت به ۴۱۵ اسب بخار رسید که در مقایسه با نسل پیشین یک جهش بزرگ محسوب میشد. حداکثر سرعتی که این خودرو میتوانست داشته باشد، حدود ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت بود.

p4

موتور ۳٫۸ لیتری

۴ سال بعد در سال ۲۰۱۰، وقتی پورشه دید که نمیتواند قدرت بیشتری را از موتور ۳٫۶ لیتری استخراج کند، مجددا با یک ارتقا میان نسلی، یک موتور ۳٫۸ لیتری را جایگزین کرد. این ارتقا باعث شد تا پیشرفتی در قدرت موتور بوجود آید و GT3 به قدرت ۴۳۵  اسب بخار برسد. استفاده از یک سیستم کنترل تعلیق بهینه تر نیز جزو مواردی بود که پیشرفت نسل جدید را بیشتر نمایان میکرد.

p5

نسل سوم

سرانجام در سال ۲۰۱۴ نسل سوم با تغییر اساسی در گیربکس تولید شد. این بار برخلاف نسل های پیشین، یک گیربکس ۷ سرعته و دوکلاچه اتوماتیک در بخش انتقال قدرت حضور داشت. موتور به کار گرفته شده در این نسل تغییری نکرده بود و همان ۳٫۸ لیتری با تنفس طبیعی باقی مانده بود. با بهینه سازی های انجام شده، قدرت به ۴۷۵ اسب بخار رسیده بود.

p6

امروز

ارتقای بزرگتر پورشه برای نسخه فعلی بسیار ملموس تر است و این بار از یک موتور ۴ لیتری ۶ سیلندر تخت (Flat) که میتواند قدرت ۵۰۰ اسب بخار را تولید کند، استفاده شده. همچنین این نسل با دو نوع گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک و ۶ سرعته دستی عرضه شده است.

p7

مطالبی که گفته شد، گذر سریعی بود بر آنچه که در این ۲۰ سال بر ۹۱۱ GT3 گذشت. اما در مورد نسل بعدی چه فکری میکنید؟ آنطور که به نظر میرسد، احتمالا چهارمین نسل هم از موتور ۴ لیتری بهره میبرد.

انتظار میرود تا در نمایشگاه فرانکفورت امسال اخبار بیشتری از این خودرو بشنویم.

تست تصادف ولوو ایکس سی ۶۰
بازگشت به صفحه ی اصلی

سعید نصیری

کارشناسی مهندسی مکانیک
استفاده از این مطلب بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد. مجله علمی تخصصی خط ویژه KhateVije
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن